Πόσο σημαντική είναι η κοινωνικότητα του παιδιού στο νηπιαγωγείο;

Οι γονείς των μικρών παιδιών τείνουν να ανησυχούν πολύ για το αν τα παιδιά τους αποκομίζουν τα κατάλληλα οφέλη καθώς ξεκινούν την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία τους.

"Μπορεί ο Johnny να διαβάσει τη λίστα με τις 100 πιο συχνές λέξεις;"

"Μήπως η Betty ξέρει να υπολογίζει μέχρι το 500;"

"Ξεκίνησε ο Tom να διαβάζει κβαντική φυσική;"

Ενώ η αρχική εκπαίδευση δημιουργεί ένα σημαντικό θεμέλιο για τις ακαδημαϊκές δεξιότητες, πολλοί γονείς θα εκπλαγούν αν μάθουν ότι οι κοινωνικές δεξιότητες είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο προφητικές για τα αποτελέσματα στην ενηλικίωση από ότι οι γνώσεις που μαθαίνει.

Για παράδειγμα, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2015 έδειξε ελέγχοντας τα δημογραφικά στοιχεία της οικογένειας και την πρόωρη ακαδημαϊκή ικανότητα οτι οι κοινωνικές δεξιότητες που παρατηρήθηκαν στο νηπιαγωγείο έδειξαν σημαντική συσχέτιση με την ευημερία στην ηλικία των 25.

Ανεξάρτητα από το πόσο καλά μπορούσαν να διαβάσουν ή την οικονομική κατάσταση της οικογένειας τους, τα παιδιά που στο νηπιαγωγείο επέδειξαν μεγαλύτερη κοινωνικότητα ήταν πιο πιθανό να αποφοιτήσουν από το γυμνάσιο, να πάνε στο κολέγιο και να βρουν δουλειά από εκείνους που έδειξαν χαμηλότερο επίπεδο κοινωνικής ικανότητας.

Έτσι, ενώ πολλοί γονείς και δάσκαλοι μπορεί να νιώθουν την πίεση να περιορίσουν το παιχνίδι και την κοινωνική αλληλεπίδραση του παιδιού τους, προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερο χρόνο να μάθουν καινούργια πράγματα, είναι  αυτές οι δεξιότητες που είναι πιο προγνωστικές για μακροπρόθεσμη επιτυχία.

Εδώ είναι πέντε σημαντικές κοινωνικές ικανότητες που μπορείτε να αναπτύξετε στο παιδί σας.

1. Πώς να παίζετε καλά με άλλους
Το παιχνίδι είναι ένας ισχυρός καταλύτης για την ανάπτυξη του στα πρώτα χρόνια. Παίζοντας με άλλους, τα παιδιά μαθαίνουν να διαπραγματεύονται, να επιλύουν προβλήματα, να περιμένουν την σειρά τους, να μοιράζονται και να πειραματίζονται. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να οικοδομήσει αυτές τις δεξιότητες αφήνοντας χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι με άλλα παιδιά.

Ενώ η χορευτική τάξη, η ποδοσφαιρική ομάδα και τα μουσικοκινητικά παιχνίδια μπορεί να έχουν τη δική τους αξία, τα παιδιά χρειάζονται αρκετό χρόνο να ασχοληθούν με το αδόμητο παιχνίδι με άλλα παιδιά, όπου μπορούν να επιβλέπονται - αλλά όχι να διδάσκονται - από τους ενήλικες γύρω τους.

2. Πώς να επιλύσετε προβλήματα

Είναι δελεαστικό να παρεμβαίνεις στον πρώτο τσακωμό και να κάνεις τα πάντα σωστά και πάλι.
Παίρνεις το επίμαχο αντικείμενο της διαφωνίας, θέτεις συγκεκριμένα χρονικά όρια ή στέλνεις τα παιδιά να παίξουν σε διαφορετικές περιοχές.
Είμαστε καλοί στην επίλυση προβλημάτων επειδή έχουμε κάνει πολύ εξάσκηση ως γονείς!

Και ενώ κάποια από αυτά μπορεί να είναι απαραίτητα για την επιβίωση, τα παιδιά μας χρειάζονται και αυτά κάποια πρακτική.

Έτσι, την επόμενη φορά που το παιδί σας έχει κάποιο πρόβλημα, κάλεσε το να συμμετάσχει στη διαδικασία επίλυσης. Ζητήστε από το παιδί σας να περιγράψει τι συμβαίνει, να κατανοήσει τις λύσεις και να δοκιμάσει μια. Εξακολουθείτε να είστε ενεργός παίκτης, υποστηρίζοντας το παιδί σας μέσα από τη διαδικασία, αλλά αντί να κάνετε όλοι την δουλειά μόνοι σας, αφήστε το παιδί σας να λύσει το πρόβλημα, ρωτώντας: "Τι νομίζεις ότι θα μπορούσες να κάνεις γι 'αυτό;"

Διδάσκοντας το παιδί να λύνει προβλήματα,  το διδάσκουμε πώς είναι να αποτυγχάνει και να προσπαθεί ξανά, η οποία είναι μια άλλη κρίσιμη δεξιότητα. Όταν ρωτάμε τα παιδιά πώς εξελίσσεται η λύση τους, τους δίνουμε την ευκαιρία να αξιολογήσουν την εμπειρία τους και να κάνουν βελτιώσεις όταν είναι απαραίτητο. Τους διδάσκουμε ότι τα λάθη μας βοηθούν να μάθουμε και να προχωρούμε.

3. Πώς να επισημάνετε και να αναγνωρίσετε συναισθήματα

Τα παιδιά που αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα γύρω τους είναι επίσης πιο ικανά να γνωρίσουν καλά τους άλλους. Μπορείτε να καλλιεργήσετε αυτή την ικανότητα δίνοντας προσοχή σε συναισθηματικά ξεσπάσματα και ονομάζοντας το εκάστοτε συναίσθημα κάθε φορά. Μπορείτε να το κάνετε αυτό όχι μόνο στο σπίτι σας ("κοιτάζω το πρόσωπο του αδελφού σου τώρα και δεν νομίζω ότι  διασκεδάζει." ,"Κοίτα πόσο χαρούμενος είσαι όταν κερδίζεις, το χαμόγελό σου είναι σαν μια ακτίνα λέιζερ! ") αλλά μιλώντας επίσης για τα συναισθήματα στις ιστορίες. ("Πώς νομίζεις ότι αισθάνθηκε όταν συνέβη αυτό;")

Τα παραμύθια περιέχουν πολλά προβλήματα και συναισθήματα-είναι συχνά αυτά που οδηγούν την πλοκή. Αυτές οι συνομιλίες σχετικά με τα συναισθήματα που παρατηρούνται συχνά είναι ευκολότερες, διότι το παιδί σας δεν νιώθει ότι εμπλέκεται το ίδιο στο πρόβλημα. Με αυτό το πλεονέκτημα, είναι σε θέση να είναι πιο προσεκτικοί σχετικά με τα συναισθήματα στη κάθε σελίδα και στη συνέχεια να το εφαρμόζουν στην πραγματική ζωή.

Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι η έρευνα έχει δείξει ότι η υπερβολική χρήση της οθόνης μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει τα συναισθήματα σε άλλους. Έτσι βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας παίρνουν αρκετό χρόνο να παίζουν και να αλληλεπιδρούν πρόσωπο με πρόσωπο με άλλους ανθρώπους, παρά με pixels και φώτα σε μια οθόνη.

4. Πώς να βοηθήσετε

Η παροχή βοήθειας σε άλλους απαιτεί από τα παιδιά να κοιτάξουν πέρα από τον εαυτό τους και να αναγνωρίσουν τις ανάγκες των άλλων. Παρατηρώντας και συγχαίροντας το παιδί σας όταν παρατηρείτε χρήσιμες συμπεριφορές, τους ενθαρρύνετε να συνεχίσουν.

Δώστε στο παιδί σας απλές ευκαιρίες να βοηθήσουν μέσα από την οικογένειά σας - να βγάλει τα ψώνια από τις τσάντες, να φέρει μια καθαρή πάνα για το μωρό ή να βοηθήσει τον αδελφό του να ντυθεί - και μετά να τον ευχαριστήσετε γενναιόδωρα .

Δείξτε του ανθρώπους που σας βοηθούν και εξυπηρετούν καθημερινά  και εκφράστε ευγνωμοσύνη για να ενσταλάξετε την αξία της υπηρεσίας αυτής. Αυτό μπορεί να είναι τόσο απλό όσο η ευχαρίστηση του ταμία σε ένα μαγαζί.

5. Πώς να ελέγξετε τις παρορμήσεις τους

Ο έλεγχος των συναισθημάτων είναι ένα μέρος των εκτελεστικών λειτουργιών που κατευθύνεται από τον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου. Αυτή η περιοχή δεν αναπτύσσεται εντελώς μέχρι και στην πρώιμη ενηλικίωση, αλλά μερικές από τις ταχύτερες εξελίξεις συμβαίνουν στα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα παιδιά χρειάζονται ευκαιρίες να εξασκήσουν αυτή την αυξανόμενη ικανότητα.


Το παιχνίδι ρόλων είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για να οικοδομήσουμε αυτές τις δεξιότητες. Λαμβάνοντας ένα νέο χαρακτήρα και μια φανταστική ιστορία, τα παιδιά πρέπει να σχεδιάσουν πριν ενεργήσουν, να περιμένουν την σειρά τους και να κάνουν κανόνες που θα ακολουθήσουν. Εξακολουθούν επίσης να σκέπτονται έξω από τη δική τους οπτική γωνία και να ενεργούν όπως σκέφτονται άλλοι, αντί να ακολουθούν απλώς τις δικές τους παρορμήσεις.

Η γρήγορη κοινωνία μας μπορεί να σας δώσει την εντύπωση ότι το παιδί σας χρειάζεται να μάθει περισσότερα ακαδημαϊκά προσόντα - και πιο γρήγορα από ποτέ. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι οι κοινωνικές δεξιότητες που κερδίζουν στην πρώιμη παιδική ηλικία - μέσα από τις αργές, απλές διαδικασίες παιχνιδιού και αλληλεπίδρασης, δέσμευσης με τις οικογένειές τους και προσοχής στον κόσμο γύρω τους - θα τους εξυπηρετήσουν πολύ καλύτερα και για πολύ περισσότερο.

Πηγή: (motherly )
Νεότερη Παλαιότερη